Konverteringsoptimering
CRO eller konverteringsoptimering som det heter på svenska, handlar om att optimera en webbplats för att förmå besökarna att konvertera
Gör besökarna till kunder med konverteringsoptimering
CRO, eller konverteringsoptimering som det heter på svenska, handlar om att optimera en webbplats för att förmå besökarna att konvertera. Och det givna konverteringsmålet för en e-handelssajt är naturligtvis genomförande av köp, men för de flesta andra webbplatser gäller helt andra mål. Genom att optimera webbplatsen mot måluppfyllelse skapas verklig affärsnytta.
Konverteringsoptimering – optimering för lönsamma affärer
Nästan all digital annonsering och sökmotoroptimering går ut på att få människor att besöka din webbplats. Det är naturligtvis ett mycket viktigt första mål, men leder nödvändigtvis inte till någon direkt affärsnytta. För då krävs det mer än ett besök på webbplatsen. Det är här betydelsen av konverteringsoptimering spelar in. När besökaren väl landat på din webbplats, vad händer egentligen då? Ett ensidigt fokus på att “driva trafik” till webbplatsen riskerar att bli en onödigt kostsam historia. Även om du idag inte säljer direkt på nätet så har din webbplats ändå potential att skapa affärer. Fokus behöver därför ligga på att försöka förmå besökarna att även bli kunder. Exempelvis är leads-generering ett sådant affärsmål och offertförfrågan ett annat.
- Trafik till webbplats
- Scrollar
- Lägger i kundvagn
- Köper
Vinn slaget på webbplatsen
Webbplatsen
När du fått in relevanta besökare till din webbplats gäller det att få dem att slutföra affärsmålet – köpa en vara, ta kontakt, ladda hem en broschyr eller be om en offert. Tänk dig en fysisk butik, med just de varor du är intresserad av – placerade längst bak i butiken, bakom en stängd och låst dörr. Vill du bli kund med de förutsättningarna? Tänk dig nu ett annat alternativ där det första du ser när du kommer in i butiken är just de produkter du letar efter. Eller att du direkt får svar på dina viktigaste frågor. Naturligtvis ökar konverteringen då betydligt!
Arbeta med delmål och UX
Genom att leda besökarna till att ta flera små steg (delmål) kan vi successivt även leda dem till huvudmålet. Men det här kräver både förtroende och en god användarupplevelse (UX). Genom att studera webbplatsbesökarnas beteende och löpande göra konverteringsförbättrande justeringar, ökar vi successivt konverteringsgraden.
Ta med CRO-perspektivet vid SEO
Eftersom även sökmotoroptimering handlar om att optimera webbplatsen och dess innehåll, så påverkar SEO även förutsättningarna för konvertering. Därför är det smart och effektivt att även ta med CRO-tänket, redan i SEO-arbetet – och vise versa.
Konverteringsoptimerinär att testa
I CRO-arbetet behöver vi hela tiden testa olika teser och mäta dess utfall. Ofta handlar det om jämförande testning, så kallade A/B-tester. Målet med vår analys och testning är att hitta de förbättringar som ger fler affärer. De justeringar som gör att fler av besökarna tar steget och konverterar. Det är ett arbete som ofta betalar sig mycket bra och under en länger tid då det genomförs på rätt sätt.
Vi hjälper ditt företag med
- Nuläges- och behovsanalys
- Ta fram strategier för e-handel som ger effekt
- Kartlägga era viktigaste mål och sätta en strategi för hur ni når dem
- Kartlägga kundresor, identifiera och ge förslag för att öka kundupplevelsen
- Kartlägga vilka kanaler som ger störst effekt på er försäljning
- Prioritera vad ni behöver göra för att nå era mål
- Kartlägga hur ni står er i det digitala landskapet jämfört med era konkurrenter
- Ta fram strategier för leadsgenerering genom digitala kanaler
Vi finns i Kungälv
Krappvägen 571, 442 44 Kungälv
(+46) 0707 655 843
info@kungalvswebbyra.se